SUICÍDIO


COMPORTAMENTOS DE RISCO À SAÚDE; ADOLESCENTES; ESTUDOS TRANSVERSAIS; SAÚDE MENTAL

119
SILVA, Laura Silva da et al. Risco de suicídio em estudantes do ensino médio: quem são os grupos mais vulneráveis? Revista Paulista de Pediatria, São Paulo, [online], v. 41, e2021236, 2023. Disponível em Scielo

Objetivo: Investigar a prevalência e os fatores associados ao risco de suicídio em estudantes do ensino médio de uma instituição federal de ensino do Rio Grande do Sul (IFRS). Métodos: Trata-se de um estudo transversal realizado com base em um censo de estudantes (n=510) matriculados no IFRS, Campus Rio Grande, no segundo semestre de 2019. Os dados foram coletados por meio de questionário autoaplicável. O risco de suicídio foi medido com o instrumento Mini-International Neuropsychiatric Interview e a análise dos dados foi conduzida por meio de regressão de Poisson com ajuste robusto da variância. Resultados: A prevalência do risco alto de suicídio foi de 17,3% (intervalo de confiança — IC95% 14,0–20,0), tendo como fatores independentemente associados: sexo feminino, maior nível socioeconômico, consumo de álcool, menor suporte social, tentativa de perder peso, comportamento autolesivo e maior risco de depressão, ansiedade e estresse. Conclusões: Um em cada seis estudantes apresentou elevado risco de suicídio. A identificação dos fatores associados ao desfecho é útil para identificar os casos mais graves e encaminhá-los para atendimento especializado.


SAÚDE MENTAL EM GRUPOS ÉTNICOS; SAÚDE DE POPULAÇÕES INDÍGENAS; ATENÇÃO PRIMÁRIA À SAÚDE; ADOLESCENTE

120
GRANDE, Antonio Jose et al. Mental health interventions for suicide prevention among indigenous adolescents: a systematic review. São Paulo Medical Journal, São Paulo, [online], v. 140, n. 3, p. 486-498, 2022. Disponível em Scielo

Background: The legacies of colonization and of policies of forced assimilation continue to be a cause of intergenerational trauma, manifested through feelings of marginality, depression, anxiety and confusion, which place indigenous peoples at increased risk of suicide. Objectives: To assess the quality, content, delivery and effectiveness of interventions for preventing suicides among indigenous adolescents. Design and setting: Systematic review conducted with Cochrane methodology, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, Brazil. Methods: The Cochrane library, MEDLINE, EMBASE, CINAHL, LILACS and PsycINFO databases were searched for studies published up to February 2021. The following inclusion criteria were used: published in any language; interventions that aimed to prevent suicides among indigenous adolescents; randomized or non-randomized study with a control or comparative group; and validated measurements of mental health problems. Results: Two studies were identified: one on adolescents in the remote Yup’ik community in south-western Alaska, and the other on Zuni adolescents in New Mexico. Both studies showed evidence of effectiveness in interventions for reducing some of the risk factors and increasing some of the protective factors associated with suicide. High levels of community engagement and culture-centeredness were key anchors of both studies, which ensured that the intervention content, delivery and outcome measurements aligned with the beliefs and practices of the communities. Both studies were judged to have a moderate risk of bias, with biases in sample selection, attrition and inadequate reporting of results. Conclusions: The current evidence base is small but signaled the value of culturally appropriate interventions for prevention of suicide among indigenous adolescents.